Warsztaty eksperckie
dla Kierowników ds. Jakości

16-17 maja 2024 r., Kraków

Warsztaty eksperckie
dla Kierowników ds. Technicznych

16-17 maja 2024 r., Kraków

Zaplanuj z nami Swoją ścieżkę
Rozwoju Zawodowego w laboratorium

Szkolimy i doradzamy od 2003 r.

Działaj zgodnie z prawem

previous arrow
next arrow
Slider

W naszym kraju trwają obecnie prace nad przygotowaniem reformy gospodarki wodnej. Obowiązująca od 1 stycznia 2002 r. ustawa z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne od nowego roku ma zostać zastąpiona całkowicie nowym aktem prawnym. Założeniem jego autorów jest dostosowanie prawodawstwa polskiego do wymogów unijnych oraz usunięcie z obrotu prawnego przepisów, które w praktyce dotychczas utrudniały zarządzanie zasobami wodnymi.

Oczywiście nie sposób w jednym artykule przedstawić wszystkie istniejące problemy gospodarki wodnej w Polsce oraz założenia planowanej reformy, dlatego w poniższych rozważaniach skoncentruję się na opisaniu niektórych utrudnień związanych z wykonywaniem operatów wodnoprawnych i wydawaniem pozwoleń wodnoprawnych oraz przedstawieniu jednej z istotniejszych, planowanych zmian, której wdrożenie w życie może te utrudnienia wyeliminować. Chodzi przede wszystkim o kwestie ustalenia praw właścicielskich do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa oraz organów wyznaczonych przez ustawodawcę do wydawania pozwoleń wodnoprawnych, z którymi to zagadnieniami muszą mierzyć się zarówno autorzy operatów wodnoprawnych oraz organy administracji publicznej.

Ustawa Prawo wodne przypisuje prawa właścicielskie do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa – w zależności od ich przeznaczenia czy lokalizacji  – różnym instytucjom, wśród których należy wymienić m. in. Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, marszałka województwa oraz dyrektora parku narodowego. Taki podział może generować pewne problemy na etapie przygotowywania operatów wodnoprawnych, a następnie wydawania pozwoleń wodnoprawnych, bowiem zdarzają się przypadki, gdzie ustalenie administratora danego cieku (co winno zostać rozstrzygnięte w operacie wodnoprawnym), do którego chcemy np. wprowadzać nasze ścieki, czy też pobierać z niego wodę jest trudne. Niektórzy autorzy dokumentacji wnioskowej, chcąc podejść rzetelnie do tematu i wyjaśnić niejasne kwestie w tym zakresie, przed złożeniem wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego, zwracają się o uzgodnienie zamierzonego korzystania z wód do wszelkich możliwych instytucji mogących potencjalnie administrować interesującym ich ciekiem. Zdarza się, że w odpowiedzi uzyskują informacje, iż żadna z nich nie jest administratorem cieku, co w niektórych przypadkach jest sprzeczne z zapisami rozporządzenia Rady Ministrów z 17 grudnia 2002 r. w sprawie śródlądowych wód powierzchniowych lub ich części stanowiących własność publiczną (Dz. U. Nr 16 z 2003 r., poz. 149).

Bywa też tak, że w związku z realizacją danej inwestycji zachodzi  konieczność przekroczenia rzeki oraz zlokalizowanych w jej obrębie wałów przeciwpowodziowych, co wymaga uzgodnienia przez inwestora zamierzenia z dwoma różnymi organami, bowiem rzeka oraz wał przeciwpowodziowy posiadają różnych administratorów. Obecny podział jednostek administrujących ciekami i urządzeniami wodnymi, do których zalicza się także wały przeciwpowodziowe, wydłuża niepotrzebnie czas potrzebny do zgromadzenia decyzji administracyjnych wymaganych do realizacji inwestycji, może utrudniać przeprowadzenie akcji przeciwpowodziowej w chwili wystąpienia klęski powodzi, a w pewnych sytuacjach  ,,rozpraszać” odpowiedzialność w kontekście roszczeń odszkodowawczych. Poszkodowany bowiem jest zmuszony niekiedy stanąć przed nie lada wyzwaniem i zdecydować, czy swoje roszczenia skierować wobec administratora rzeki, która zalała jego nieruchomość, czy też wobec administratora wału przeciwpowodziowego, który w wyniku braku lub niewłaściwego utrzymywania został uszkodzony pod wpływem naporu wody, powodując jej wystąpienie z koryta na jego teren.

Przechodząc do kwestii organów wydających pozwolenia wodnoprawne należy przypomnieć, iż obecnie mogą nimi być starosta/ prezydent na prawach powiatu, marszałek województwa oraz dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Ze względu na gąszcz przepisów oraz ich niejasność inwestor często nie jest w stanie zorientować się, który organ jest właściwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego dla jego inwestycji. Jak się okazuje, często z tym samym problemem borykają się także same organy administracji publicznej wydające pozwolenia wodnoprawne, które wzajemnie się ,,przepychają” oraz tworzą spory kompetencyjne mające rozstrzygnąć, który z nich jest właściwy do rozpatrzenia wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego. Co prawda  zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli organ administracji publicznej, do którego złożono wniosek, uzna się za  niewłaściwy w sprawie, niezwłocznie przekazuje je do organu właściwego, niemniej jednak w interesie inwestora  nie jest marnowanie czasu na walkę z biurokracją, tylko szybkie uregulowanie stanu formalno-prawnego i realizacja inwestycji.

Powyższe przykłady świadczą o tym, iż obecna rozbudowana struktura organów gospodarki wodnej w Polsce wymaga przeprowadzenia zmian. Przedstawiony do publicznej wiadomości projekt nowego Prawa wodnego daje nadzieje na rozwiązanie wielu problemów i wyeliminowanie opisywanych wyżej ,,uciążliwości” w zakresie gospodarki wodnej. Ma to nastąpić m. in. poprzez powołanie do życia w miejsce istniejących organów zajmujących się gospodarką wodną, nowej instytucji o nazwie Państwowe Gospodarstwo Wodne ,,Wody Polskie” z siedzibą w Warszawie, w skład której będą wchodziły następujące jednostki organizacyjne: Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej z siedzibą w Warszawie, regionalne zarządy gospodarki wodnej z siedzibami w Gdańsku, Gliwicach, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i we Wrocławiu, zarządy zlewni i nadzory wodne. W jej kompetencjach będzie realizacja wszelkich zadań w obszarze gospodarki wodnej, które w chwili obecnej są wykonywane przez szereg instytucji, w tym m. in. zarządzanie i utrzymywanie zasobów wodnych w Polsce oraz wydawanie zgód wodnoprawnych.

Podsumowując można stwierdzić, iż o tym jaki będzie ostateczny kształt nowej ustawy Prawo wodne dowiemy się zapewne niebawem, natomiast skutki wejścia jej w życie oraz zasadność wdrożonych założeń wszyscy będziemy obserwować w najbliższych latach.

Arkadiusz RADŁO

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego Newslettera!

Instytut Nafty i Gazu. Państwowy Instytut Badawczy
Instytut Nafty i Gazu. Państwowy Instytut Badawczy
...Wysoka efektywność zajęć, profesjonalne podejście organizatora, przygotowanie merytoryczne oraz fachowo opracowane materiały dydaktyczne miały istotny wpływ na zadowolenie wszystkich uczestników (...)
Niezależne Laboratorium Badawcze STANLAB Sp. z o.o.
(...) Szkolenie zostało przygotowane z dużym zaangażowaniem, tym bardziej, że trudno było znaleźć prowadzących. (...) Szkolenie poprowadzili (...) - osoby bardzo komunikatywne, z ogromną wiedzą, doświadczeniem i kompetencjami. Temat nie był łatwy, ale przedstawiony został w sposób przystępny dla uczestników, na wysokim poziomie merytorycznym. Widać, że prowadzący to praktycy. Wiele wątpliwości zostało wyjaśnionych, uzyskaliśmy odpowiedzi na nurtujące nas pytania związane z omawianym zagadnieniem, ale wciąż nasuwają się kolejne pytania, które będzie można konsultować. W imieniu swoim i uczestników składam serdeczne podziękowania wykładowcom oraz pracownikom firmy szkoleniowej CE2 Centrum Edukacji za rzetelne przygotowanie szkolenia zamkniętego, które spełniło nasze oczekiwania. Z wielką przyjemnością rekomenduję firmę CE2 Centrum Edukacji jako kompetentnego Partnera w zakresie organizacji szkoleń.
Katedra i Zakład Genetyki Klinicznej Collegium Medicum i.Ludwika Rydygiera
(...) CE2 Centrum Edukacji wykazało się ze swojej strony dużym zaangażowaniem w przebieg szkolenia, począwszy od znalezienia trenera o kompetencjach z zakresu tematyki metod badań stosowanych w Katedrze i Zakładzie Genetyki Klinicznej, po realizację kolejnych etapów. Z przyjemnością mogę polecić CE2 Centrum Edukacji jako rzetelną i kompetentną jednostkę realizującą szkolenia.
PKP CARGO S.A.
(...) Firma CE2 Centrum Edukacji została wybrana po szczegółowej analizie ofert. Zarówno program, jak i warunki finansowe szkolenia przedstawiały się najbardziej korzystnie. I rzeczywiści, z pełną odpowiedzialnością możemy stwierdzić, iż CE2 Centrum Edukacji sprostało naszym wysokim oczekiwaniom....Podsumowując dotychczasową współpracę możemy polecić firmę CE2 Centrum Edukacji jako zaangażowanych profesjonalistów i godnych zaufania partnerów.
Umicire Autocat Poland Sp. z o.o.
(...) Bardzo cenimy wysoki poziom przeprowadzonego szkolenia oraz zaangażowanie trenera. .. Osoby biorące udział w szkoleniu wysoko oceniły zarówno treść i zakres szkolenia, jak również wiedzę i umiejętności dydaktyczne osoby prowadzącej. Z przyjemnością rekomendujemy firmę CE2 Centrum Edukacji jako rzetelnego wykonawcę szkoleń. Doskonale wykonywana praca zgodnie ze zleceniem oraz profesjonalne podejście do uczestników pozwala na bardzo pozytywną ocenę dotychczasowej współpracy.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu
(...) Jestem przekonana, że wiedza zdobyta podczas cyklu szkoleń znajdzie zastosowanie w praktyce, co podniesie efektywność pracy uczestników szkolenia, a co za tym idzie - zadowolenie Klientów tut. Urzędu. Wysoki poziom wiedzy i kompetencji trenerów oraz profesjonalizm w podejściu do odbiorców cyklu szkoleń sprawia, że z przyjemnością polecam firmę CE2 Centrum Edukacji, jako solidnego i wiarygodnego partnera w zakresie usług szkoleniowych.
IBSS BIOMED S.A.
(...) Godnym podkreślenia jest wysoki profesjonalizm i kompetencje Wykładowcy zarówno w aspektach teoretycznych jak i praktycznych. Atmosfera szkolenia sprzyjała przyswajaniu wiedzy oraz wspólnej wymianie doświadczeń. (...) Uważam, iż przeprowadzone przez firmę CE2 szkolenie jest dobrą inwestycją w rozwój kadry pracowniczej.
Inspekcja Weterynaryjna Lubelski Wojewódzki Lekarz Weterynarii
(....) Szkolenie było na bardzo wysokim poziomie merytorycznym. Prowadzący wykazał doskonałą znajomość tematu, a przygotowane dla słuchaczy materiały stanowią cenne wskazówki do dalszego doskonalenia systemu zarządzania.
Ministerstwo Środowiska
Ministerstwo Środowiska
(...) Szkolenia były wysoko oceniane przez uczestników, a ich najmocniejszą stroną byli wykładowcy i trenerzy.
Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego i.prof.Wacława Dąbrowskiego
(...) W ankietach po szkoleniowych uczestnicy kursu ocenili bardzo wysoko szczególnie postawę i kompetencje trenera: znajomość prezentowanego tematu, umiejętności przekazywania wiedzy, przyjazną atmosferę i pozytywne nastawienie oraz umiejętności pracy z grupą. Wartość merytoryczna szkolenia odpowiadała naszym potrzebom, została zrealizowana zgodnie z ofertą Wszystkie zagadnienia omówiono zrozumiale i interesująco. (...) Podsumowując pragniemy wyróżnić i polecić Państwu firmę CE2 Centrum Edukacji jako solidnego i doświadczonego dostawcę usług szkoleniowych.
Rejonowe Laboratorium MPS Dębogórze
(...) Warsztaty zostały przeprowadzone w bardzo rzetelny sposób. Wszyscy uczestnicy podkreślali profesjonalizm przeprowadzającej szkolenie oraz możliwość bezpośredniej dyskusji z trenerem prowadzącym. Ciekawa forma warsztatów, dużo przykładów przydatnych w codziennej pracy. Twórcze podejście do tematyki. Usługa została wykonana z należytą starannością i bez zastrzeżeń.
Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska
(...) Prowadzący szkolenie trener w pełni wywiązał się z powierzonego zadania wykazując się kompetencjami, doświadczeniem i wiedzą, którą starał się przekazać w sposób przystępny, dostosowując obszerny zakres materiału do potrzeb uczestników szkolenia. Zachęcał do aktywności, chętnie i wyczerpująco odpowiadał na zadawane pytania. Podczas szkolenia wykazał się zaangażowaniem i elastycznym dostosowaniem do potrzeb grupy, co pomogło efektywnie przekazać wiedzę.
Wojewódzka Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna
(...) Cel i zakres szkolenia został w całości zrealizowany. Przekazane materiały szkoleniowe przygotowane były czytelnie i przejrzyście. Sposób prowadzenia szkolenia wskazywał na dużą wiedzę merytoryczną i doświadczenie prowadzącego szkolenie. Ważnym elementem szkolenia były warsztaty, oparte na przykładach różnych sytuacji auditowych. Uczestnicy szkolenia wysoko ocenili zarówno wiedzę prowadzącego jak również sposób prowadzenia szkolenia. Ciągły, interaktywny kontakt prowadzącego z grupą pozwolił na osiągnięcie założonych celów i pogłębienie wiedzy uczestników szkolenia w obszarze auditów wewnętrznych.
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii Zakład Higieny Weterynaryjnej w Krośnie
(...) Prowadzący w sposób przystępny i zrozumiały przedstawił temety, a przedstawione przykłady pozwoliły na łatwiejsze zrozumienie omawianej treści. Szkolenia organizowano zgodnie z przyjętymi uzgodnieniami, a przekazane materiały szkoleniowe zawierały wszystkie zagadnienia wraz z materiałami ćwiczeniowymi. Szkolenia zostały przygotowane i zrealizowane w sposób profesjonalny oraz dostosowany do specyfiki naszego Laboratorium, tym samym spełiając nasze cele i oczekiwania. Polecamy firmę CE2 Centrum Edukacji jako organizatora szkoleń dedykowanych.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lesznie
(...) Prowadzący szkolenie w sposób profesjonalny i przystępny omówił na przykładach stosowanego w naszym laboratorium wyposażenia, proces sprawdzenia okresowego oraz interpretację świadectw wzorcowania. W trakcie szkolenia uczestniczyliśmy w ciekawej dyskusji i uzyskaliśmy pomoc w rozwiązaniu naszych problemów. Firma CE2 Centrum Edukacji jest solidnym, doświadczonym dostawcą usług szkoleniowych.
Instytut Badań Inżynierskich LABOR AQUILA
(...) W imieniu Instytutu Badań Inżynierskich LABOR AQUILA rekomendację firmy CE2 Centrum Edukacji jako solidnego i profesjonalnego organizatora szkoleń dotyczących działalności systemowej i technicznej laboratoriów badawczych.
OPEC-INEKO Sp. z oo.o.
(...) Jednocześnie chcemy podziękować za przeprowadzone szkolenie i podkreślić, że podczas jego realizacji Trenerka wykazała się ogromną wiedzą oraz przygotowaniem merytorycznym, a także rzetelnością, starannością i doskonałą organizacją, co znalazło swój oddźwięk w ankietach ewaluacyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkolenia. Szkolenie przyczyniło się do poszerzenia wiedzy uczestników, co z pewnością przekładać się będzie na lepszą efektywność w pracy.
SUDZUCKER POLSKA S.A.
(...) Trener w profesjonalny sposób przekazał uczestnikom szkolenia swoją bogatą wiedzę w tematyce aspektów gospodarki odpadami, co znalazło potwierdzenie w wysokiej ocenie szkolenia. (...)
Tarnobrzeskie Wodociągi Sp. z o.o.
(...) Zakres tematyczny oraz forma szkoleń prowadzona przez CE2 Centrum Edukacji była dostosowana w stopniu najwyższym do potzreb zgłaszanych przez Kierownictwo Laboratorium oraz jego pracowników. Przygotowane materiały szkoleniowe oraz treść wykładów były przekazane w sposób zrozumiały i interesujący. Wszystkie zagadnienia poparto przykładami. Podczas szkoleń istniała możliwość indywidualnych konsultacji, podczas których uczestnicy poruszali problematykę nie tylko związaną z tematyką przeprowadzonych szkoleń, ale również inna, z jaką spotykają się na co dzień w pracy. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wykonanej usługi i z całą odpowiedzialnością możemy polecić firmę CE2 Centrum Edukacji, każdej firmie dbającej o rozwój zawodowy pracowników oraz o podnoszenie ich kwalifikacji.
Inspekcja Weterynaryjna
(...) Szkolenie było bardzo pomocne i wyjaśniło wiele zapytań auditorów wewnętrznych, jak i osób objętych systemem zarządzania. Osoba szkoląca była bardzo dobrze przygotowana. Zagadnienia wyjaśniane - co bardzo ważne - na przykładach i dokładnie omawiane. W trakcie szkolenia bardzo częste dyskusje. Szkolenie bardzo pomocne i efektywne.