Warsztaty eksperckie
dla Kierowników ds. Jakości

16-17 maja 2024 r., Kraków

Warsztaty eksperckie
dla Kierowników ds. Technicznych

16-17 maja 2024 r., Kraków

Zaplanuj z nami Swoją ścieżkę
Rozwoju Zawodowego w laboratorium

Szkolimy i doradzamy od 2003 r.

Działaj zgodnie z prawem

previous arrow
next arrow
Slider

Umiejętności interpersonalne to grupa zdolności wykorzystywanych do nawiązywania kontaktu i budowania relacji z innymi. Wśród nich znajdziemy m.in. umiejętności komunikacyjne - związane za świadomym wyrażanie siebie oraz aktywnym słuchaniem, zdolności związane z podejmowaniem grupowego wysiłku obliczonego na wspólny cel – związane z pracę zespołową, czy szerszą grupę umiejętności związanych z postawami asertywnymi – umożliwiającymi zadbanie o własne potrzeby z poszanowaniem dla potrzeb innych ludzi z otoczenia. Wbrew obiegowym opiniom redukującym znaczenie asertywności do umiejętności związanych z odmawianiem – istotą asertywności jest umiejętność bycia sobą wśród innych ludzi. Dlaczego ludzie różnią się między sobą sprawnością w funkcjonowaniu społecznym?

Sprawność interpersonalna to zmienna podatna na uczenie się – niezależnie od bazowych indywidualnych możliwości jednostki. Cechy dziedziczne mogą być odpowiedzialne za efektywność uczenia się - łatwość robienia postępów. Umiejętności interpersonalnych nabywamy przez całe życie – w toku tzw. treningu społecznego, wchodząc w relacje z innymi ludźmi. Oznacza to, że umiejętności interpersonalne można ćwiczyć i rozwinąć – stymulując człowieka do wprowadzania nowych, konstruktywnych schematów postępowania. Istotą jest proces uczenia się. W jaki sposób zachodzi? Dla zobrazowania procesu warto przyjrzeć się funkcjonowaniu dziecka. Bardzo istotnym okresem dla treningu społecznego jest dzieciństwo. To czas, kiedy dziecko nie mając wypracowanych schematów służących wchodzeniu w kontakt z innymi, gromadzi doświadczenia z własnych kontaktów oraz obserwuje osoby znaczące (m.in. rodziców) w sytuacjach interpersonalnych – próbując włączyć zaczerpnięte strategie do własnego repertuaru zachowań. Polem tych eksperymentów są zarówno zwrotne zachowania wobec np. rodziców, jak i relacje rówieśnicze, które dzieci nawiązują. Każdy z rodziców ma zapewne na koncie doświadczenia głębokiego zaskoczenia „dorosłą postawą wobec problemu”, które potrafi zaprezentować dziecko w najmniej oczekiwanej chwili – pretendując do zajęcia roli dojrzałego partnera w rozmowie. To często momenty, w których rodzice mówią: „no… i brakuje argumentów…”. Istotą zjawiska jest fakt, że to te same schematy zachowania, których dorośli używają między sobą – użyte są zwrotnie wobec rodziców. Odpowiedzialny jest za to sposób uczenia się oparty na obserwacji – tzw. modelowanie. Jeżeli zaobserwowany „sposób” okazuje się skuteczny – zazwyczaj zostaje włączony do stałego repertuaru zachowań i doskonalony przy nadarzających się okazjach. Nie znaczy to, że dzieci nie szukają skutecznych sposobów zaspakajania własnych potrzeb na własną rękę. Jeżeli dana strategia obliczona na zaspokojenie potrzeby okazuje się skuteczna – warto spróbować wykorzystać ją powtórnie. Dotyczy to równej mierze zachowań zarówno uległych, asertywnych i agresywnych.

To samo dotyczy uczenia się osób dorosłych. Podstawowa różnica polega na tym, że dorośli w przyswajaniu nowych strategii zachowań bazują na zgromadzonym doświadczeniu, na wypracowanych już strategiach i nawykach. Istotą treningu społecznego jest najczęściej nie tylko uczenie się nowych schematów postępowania, ale także praca polegająca na zastąpieniu starych nawyków nowymi „sposobami”. Taki cel przyświeca zazwyczaj szkoleniom tzw. miękkim – poświęconym umiejętnościom interpersonalnym. Przy czym trening odbywający się na sali szkoleniowej jest jedynie sytuacją startową – pozwalającą „zaobserwować” nową strategię działania, zebrać doświadczenia związane z możliwością alternatywnych sposobów postępowania – to poligon treningowy. Polem działań kluczowych dla treningu jest realne funkcjonowanie między ludźmi w codziennym życiu, w rolach, które podejmujemy. Nasuwa się więc pytanie – jeżeli umiejętności interpersonalne to grupa kompetencji kluczowych dla funkcjonowania, wykorzystywana przez ludzi powszechnie i podatna na uczenie się – to dlaczego w toku np. edukacji formalnej nie doświadczamy treningów z tej dziedziny, pozwalających na poszerzenie własnego repertuaru zachowań o nowe konstruktywne wzorce?

W codziennym życiu spotykamy się z ludźmi będącymi ekspertami w wielu dziedzinach. Stopnie ich specjalizacji często są na tyle zaawansowane, że trudno o porozumienie, ponieważ na drodze edukacji weszli w posiadanie narzędzi specjalistycznych – m.in. język branżowy (urzędnicy, prawnicy, lekarze, informatycy itd.). Dlaczego w toku naszego rozwoju społecznego i edukacji nie zadbano o wspólne dla nas wszystkich podstawy – dające praktyczne rozwiązania dla praktycznych problemów.

Umiejętności interpersonalne społeczne komunikacyjne Szkolenia miękkie dla kadry kierowniczej zarządzanie konferencje kadrowe zachowania asertywne uległe agresywne       

Jak zachować się gdy czuję się zaatakowany/nieszanowany/ignorowany w pracy/w urzędzie/we własnym domu? W jaki sposób dać bliskiej osobie poczucie bycia zrozumianym i wysłuchanym? Jak wyrazić wdzięczność w sytuacji, gdy doświadczamy serdeczności i pomocy ze strony innych osób? W mojej ponad dziesięcioletniej praktyce szkoleniowej doświadczam głęboko, w jakim stopniu jesteśmy niesprawni „w byciu” ze sobą wzajemnie. Na pytanie dotyczące konkretnej sytuacji konfliktu z drugą osobą – bez trudności jesteśmy w stanie jednym tchem wymienić szereg inwektyw i ocen, których gotowi jesteśmy użyć w przewidywanej przez nas walce. Nieporównywalnie bardziej ambitnym zadaniem okazuje się nazwanie własnych stanów emocjonalnych towarzyszących tej sytuacji. A świadomość własnych emocji to podstawa do konstruktywnego wyrażania siebie, postawy asertywnej i nieeskalowania konfliktu. To także warunek konieczny do dania drugiej osobie szans na usłyszenie i zrozumienie tego co jest dla nas ważne lub trudne. Stąd już krok bliżej do rozmowy, a krok dalej od walki. 

Moje doświadczenia szkoleniowe wskazują na ogrom niezagospodarowanej przestrzeni dla pracy psychologów i terapeutów. Dzisiejsze realia kontaktu z tymi specjalistami to najczęściej okoliczności poszukiwania pomocy w przypadku problemów, których sami nie potrafimy rozwiązać – w życiu osobistym, w relacjach służbowych itd. Słuszniejszym i opatrzonym mniejszymi kosztami psychologicznymi wydaje się dostarczanie wsparcia w tych obszarach profilaktycznie – zanim te problemy będą miały okazję się rozwinąć. Z ogromnym zadowoleniem przyjąłem wiadomość, że moja żona – również psycholog – została zatrudniona do pracy we wczesnej edukacji psychologicznej w prywatnych przedszkolach. Pracuje na zajęciach z dziećmi pięcio – i sześcio – letnimi. Tematyka dotyczy świadomości przeżywania emocji i uwagi poświęcanej innym rówieśnikom. Tendencje wydają się więc być obiecujące. 

Z uwagą i nadzieją obserwuję rosnącą w tym aspekcie świadomość społeczną. Sam poświęcam się z pasją pracy z dorosłymi – jest jeszcze tyle do zrobienia. Zapraszam na sale szkoleniowe!

Autor wpisu:

Jacek Prokop - trener, konsultant biznesu, specjalista w obszarze rekrutacji. Z wykształcenia psycholog społeczny, psychoprofilaktyk. Absolwent UMCS w Lublinie, Uniwersytetu Warszawskiego (studia podyplomowe) i Akademii Trenera Biznesu KONTRAKT-OSH. W obszarze jego specjalizacji znajdują się warsztaty szkoleniowe z zakresu: technik sprzedaży, obsługi Klienta, budowania zespołu i zarządzania zespołem, asertywności, komunikacji i rozwiązywania konfliktów.
 

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego Newslettera!

Instytut Nafty i Gazu. Państwowy Instytut Badawczy
Instytut Nafty i Gazu. Państwowy Instytut Badawczy
...Wysoka efektywność zajęć, profesjonalne podejście organizatora, przygotowanie merytoryczne oraz fachowo opracowane materiały dydaktyczne miały istotny wpływ na zadowolenie wszystkich uczestników (...)
Niezależne Laboratorium Badawcze STANLAB Sp. z o.o.
(...) Szkolenie zostało przygotowane z dużym zaangażowaniem, tym bardziej, że trudno było znaleźć prowadzących. (...) Szkolenie poprowadzili (...) - osoby bardzo komunikatywne, z ogromną wiedzą, doświadczeniem i kompetencjami. Temat nie był łatwy, ale przedstawiony został w sposób przystępny dla uczestników, na wysokim poziomie merytorycznym. Widać, że prowadzący to praktycy. Wiele wątpliwości zostało wyjaśnionych, uzyskaliśmy odpowiedzi na nurtujące nas pytania związane z omawianym zagadnieniem, ale wciąż nasuwają się kolejne pytania, które będzie można konsultować. W imieniu swoim i uczestników składam serdeczne podziękowania wykładowcom oraz pracownikom firmy szkoleniowej CE2 Centrum Edukacji za rzetelne przygotowanie szkolenia zamkniętego, które spełniło nasze oczekiwania. Z wielką przyjemnością rekomenduję firmę CE2 Centrum Edukacji jako kompetentnego Partnera w zakresie organizacji szkoleń.
Katedra i Zakład Genetyki Klinicznej Collegium Medicum i.Ludwika Rydygiera
(...) CE2 Centrum Edukacji wykazało się ze swojej strony dużym zaangażowaniem w przebieg szkolenia, począwszy od znalezienia trenera o kompetencjach z zakresu tematyki metod badań stosowanych w Katedrze i Zakładzie Genetyki Klinicznej, po realizację kolejnych etapów. Z przyjemnością mogę polecić CE2 Centrum Edukacji jako rzetelną i kompetentną jednostkę realizującą szkolenia.
PKP CARGO S.A.
(...) Firma CE2 Centrum Edukacji została wybrana po szczegółowej analizie ofert. Zarówno program, jak i warunki finansowe szkolenia przedstawiały się najbardziej korzystnie. I rzeczywiści, z pełną odpowiedzialnością możemy stwierdzić, iż CE2 Centrum Edukacji sprostało naszym wysokim oczekiwaniom....Podsumowując dotychczasową współpracę możemy polecić firmę CE2 Centrum Edukacji jako zaangażowanych profesjonalistów i godnych zaufania partnerów.
Umicire Autocat Poland Sp. z o.o.
(...) Bardzo cenimy wysoki poziom przeprowadzonego szkolenia oraz zaangażowanie trenera. .. Osoby biorące udział w szkoleniu wysoko oceniły zarówno treść i zakres szkolenia, jak również wiedzę i umiejętności dydaktyczne osoby prowadzącej. Z przyjemnością rekomendujemy firmę CE2 Centrum Edukacji jako rzetelnego wykonawcę szkoleń. Doskonale wykonywana praca zgodnie ze zleceniem oraz profesjonalne podejście do uczestników pozwala na bardzo pozytywną ocenę dotychczasowej współpracy.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu
(...) Jestem przekonana, że wiedza zdobyta podczas cyklu szkoleń znajdzie zastosowanie w praktyce, co podniesie efektywność pracy uczestników szkolenia, a co za tym idzie - zadowolenie Klientów tut. Urzędu. Wysoki poziom wiedzy i kompetencji trenerów oraz profesjonalizm w podejściu do odbiorców cyklu szkoleń sprawia, że z przyjemnością polecam firmę CE2 Centrum Edukacji, jako solidnego i wiarygodnego partnera w zakresie usług szkoleniowych.
IBSS BIOMED S.A.
(...) Godnym podkreślenia jest wysoki profesjonalizm i kompetencje Wykładowcy zarówno w aspektach teoretycznych jak i praktycznych. Atmosfera szkolenia sprzyjała przyswajaniu wiedzy oraz wspólnej wymianie doświadczeń. (...) Uważam, iż przeprowadzone przez firmę CE2 szkolenie jest dobrą inwestycją w rozwój kadry pracowniczej.
Inspekcja Weterynaryjna Lubelski Wojewódzki Lekarz Weterynarii
(....) Szkolenie było na bardzo wysokim poziomie merytorycznym. Prowadzący wykazał doskonałą znajomość tematu, a przygotowane dla słuchaczy materiały stanowią cenne wskazówki do dalszego doskonalenia systemu zarządzania.
Ministerstwo Środowiska
Ministerstwo Środowiska
(...) Szkolenia były wysoko oceniane przez uczestników, a ich najmocniejszą stroną byli wykładowcy i trenerzy.
Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego i.prof.Wacława Dąbrowskiego
(...) W ankietach po szkoleniowych uczestnicy kursu ocenili bardzo wysoko szczególnie postawę i kompetencje trenera: znajomość prezentowanego tematu, umiejętności przekazywania wiedzy, przyjazną atmosferę i pozytywne nastawienie oraz umiejętności pracy z grupą. Wartość merytoryczna szkolenia odpowiadała naszym potrzebom, została zrealizowana zgodnie z ofertą Wszystkie zagadnienia omówiono zrozumiale i interesująco. (...) Podsumowując pragniemy wyróżnić i polecić Państwu firmę CE2 Centrum Edukacji jako solidnego i doświadczonego dostawcę usług szkoleniowych.
Rejonowe Laboratorium MPS Dębogórze
(...) Warsztaty zostały przeprowadzone w bardzo rzetelny sposób. Wszyscy uczestnicy podkreślali profesjonalizm przeprowadzającej szkolenie oraz możliwość bezpośredniej dyskusji z trenerem prowadzącym. Ciekawa forma warsztatów, dużo przykładów przydatnych w codziennej pracy. Twórcze podejście do tematyki. Usługa została wykonana z należytą starannością i bez zastrzeżeń.
Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska
(...) Prowadzący szkolenie trener w pełni wywiązał się z powierzonego zadania wykazując się kompetencjami, doświadczeniem i wiedzą, którą starał się przekazać w sposób przystępny, dostosowując obszerny zakres materiału do potrzeb uczestników szkolenia. Zachęcał do aktywności, chętnie i wyczerpująco odpowiadał na zadawane pytania. Podczas szkolenia wykazał się zaangażowaniem i elastycznym dostosowaniem do potrzeb grupy, co pomogło efektywnie przekazać wiedzę.
Wojewódzka Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna
(...) Cel i zakres szkolenia został w całości zrealizowany. Przekazane materiały szkoleniowe przygotowane były czytelnie i przejrzyście. Sposób prowadzenia szkolenia wskazywał na dużą wiedzę merytoryczną i doświadczenie prowadzącego szkolenie. Ważnym elementem szkolenia były warsztaty, oparte na przykładach różnych sytuacji auditowych. Uczestnicy szkolenia wysoko ocenili zarówno wiedzę prowadzącego jak również sposób prowadzenia szkolenia. Ciągły, interaktywny kontakt prowadzącego z grupą pozwolił na osiągnięcie założonych celów i pogłębienie wiedzy uczestników szkolenia w obszarze auditów wewnętrznych.
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii Zakład Higieny Weterynaryjnej w Krośnie
(...) Prowadzący w sposób przystępny i zrozumiały przedstawił temety, a przedstawione przykłady pozwoliły na łatwiejsze zrozumienie omawianej treści. Szkolenia organizowano zgodnie z przyjętymi uzgodnieniami, a przekazane materiały szkoleniowe zawierały wszystkie zagadnienia wraz z materiałami ćwiczeniowymi. Szkolenia zostały przygotowane i zrealizowane w sposób profesjonalny oraz dostosowany do specyfiki naszego Laboratorium, tym samym spełiając nasze cele i oczekiwania. Polecamy firmę CE2 Centrum Edukacji jako organizatora szkoleń dedykowanych.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lesznie
(...) Prowadzący szkolenie w sposób profesjonalny i przystępny omówił na przykładach stosowanego w naszym laboratorium wyposażenia, proces sprawdzenia okresowego oraz interpretację świadectw wzorcowania. W trakcie szkolenia uczestniczyliśmy w ciekawej dyskusji i uzyskaliśmy pomoc w rozwiązaniu naszych problemów. Firma CE2 Centrum Edukacji jest solidnym, doświadczonym dostawcą usług szkoleniowych.
Instytut Badań Inżynierskich LABOR AQUILA
(...) W imieniu Instytutu Badań Inżynierskich LABOR AQUILA rekomendację firmy CE2 Centrum Edukacji jako solidnego i profesjonalnego organizatora szkoleń dotyczących działalności systemowej i technicznej laboratoriów badawczych.
OPEC-INEKO Sp. z oo.o.
(...) Jednocześnie chcemy podziękować za przeprowadzone szkolenie i podkreślić, że podczas jego realizacji Trenerka wykazała się ogromną wiedzą oraz przygotowaniem merytorycznym, a także rzetelnością, starannością i doskonałą organizacją, co znalazło swój oddźwięk w ankietach ewaluacyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkolenia. Szkolenie przyczyniło się do poszerzenia wiedzy uczestników, co z pewnością przekładać się będzie na lepszą efektywność w pracy.
SUDZUCKER POLSKA S.A.
(...) Trener w profesjonalny sposób przekazał uczestnikom szkolenia swoją bogatą wiedzę w tematyce aspektów gospodarki odpadami, co znalazło potwierdzenie w wysokiej ocenie szkolenia. (...)
Tarnobrzeskie Wodociągi Sp. z o.o.
(...) Zakres tematyczny oraz forma szkoleń prowadzona przez CE2 Centrum Edukacji była dostosowana w stopniu najwyższym do potzreb zgłaszanych przez Kierownictwo Laboratorium oraz jego pracowników. Przygotowane materiały szkoleniowe oraz treść wykładów były przekazane w sposób zrozumiały i interesujący. Wszystkie zagadnienia poparto przykładami. Podczas szkoleń istniała możliwość indywidualnych konsultacji, podczas których uczestnicy poruszali problematykę nie tylko związaną z tematyką przeprowadzonych szkoleń, ale również inna, z jaką spotykają się na co dzień w pracy. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wykonanej usługi i z całą odpowiedzialnością możemy polecić firmę CE2 Centrum Edukacji, każdej firmie dbającej o rozwój zawodowy pracowników oraz o podnoszenie ich kwalifikacji.
Inspekcja Weterynaryjna
(...) Szkolenie było bardzo pomocne i wyjaśniło wiele zapytań auditorów wewnętrznych, jak i osób objętych systemem zarządzania. Osoba szkoląca była bardzo dobrze przygotowana. Zagadnienia wyjaśniane - co bardzo ważne - na przykładach i dokładnie omawiane. W trakcie szkolenia bardzo częste dyskusje. Szkolenie bardzo pomocne i efektywne.