Warsztaty eksperckie
dla Kierowników ds. Jakości

16-17 maja 2024 r., Kraków

Warsztaty eksperckie
dla Kierowników ds. Technicznych

16-17 maja 2024 r., Kraków

Zaplanuj z nami Swoją ścieżkę
Rozwoju Zawodowego w laboratorium

Szkolimy i doradzamy od 2003 r.

Działaj zgodnie z prawem

previous arrow
next arrow
Slider

Dnia 7 listopada 2014 r. w Dzienniku Ustaw zostały opublikowane dwa ważne z punktu widzenia transpozycji Dyrektywy IED rozporządzenia Ministra Środowiska: rozporządzenie w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów oraz rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody. Z chwilą ich wejścia w życie stracą moc obecnie obowiązuje rozporządzenia (rozporządzenie dotyczące standardów emisyjnych z 22 kwietnia 2011 r. i rozporządzenie pomiarowe z 4 listopada 2008 r.). Są to dwa nowe akty wykonawcze do obowiązującej od 5 wrześni 2014 r. ustawy Prawo ochrony środowiska.

Znowelizowana ustawa w art. 3 pkt. 33 definiuje standardy emisyjne jako dopuszczalne wielkości emisji zanieczyszczeń do środowiska. Obowiązują one jako kryterium do ustalenia poziomu dopuszczalnej emisji w pozwoleniu zintegrowanym i jest to nadrzędny warunek korzystania ze środowiska, jaki organ ustala w pozwoleniu. Najnowsze zmiany dotyczyć będą operatorów pięciu typów instalacji:

  • spalania paliw,
  • urządzeń i instalacji spalania i współspalania odpadów,
  • przeróbki azbestu,
  • produkcji dwutlenku tytanu,
  • instalacji rozpuszczalnikowych, z których uwalniane są LZO

 

W porównaniu z poprzednim rozporządzeniem, nowe przepisy wprowadzają wymagania emisyjne nie tylko dla instalacji spalania lub współspalania odpadów, ale także dla urządzeń, w których realizowany jest ten proces.

Do rozdziału 2 rozporządzenia przeniesione są postanowienia dyrektywy 2001/80/WE

Standardy emisyjne ustala się dla stacjonarnych urządzeń technicznych, w których następuje proces spalania paliw w celu wytworzenia wyłącznie energii, o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW oraz dla turbin gazowych, dla których decyzje o pozwoleniu na budowę wydano po dniu 30 czerwca 2002 r., lub które zostały oddane do użytkowania po dniu 27 listopada 2003 r., z wyjątkiem turbin gazowych usytuowanych na platformach wiertniczych.

Nie ustala się standardów emisyjnych dlaźródeł, w których produkty spalania są wykorzystywane bezpośrednio w procesach wytwórczych,w tym w szczególności:

  • źródła, w których produkty spalania są wykorzystywane do ogrzewania, suszenia lub innej obróbki przedmiotów lub materiałów;
  • źródła wtórnego spalania przeznaczone do oczyszczania gazów odlotowych poprzez spalanie, nieeksploatowane jako niezależne źródła spalania paliw;
  • źródła do regeneracji katalizatorów w krakowaniu katalitycznym;
  • źródła do konwersji siarkowodoru w siarkę;
  • reaktory używane w przemyśle chemicznym;
  • źródła do opalania baterii koksowniczych;
  • nagrzewnice Cowpera;

 

Nie ustala się również standardów emisyjnych dla stosowanych do napędu instalacji silników Diesla, silników benzynowe lub gazowe, włącznie z turbinami gazowymi.

Zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym standardów emisyjnych, organ będzie zobligowany do przeglądu wszystkich pozwoleń zintegrowanych dla instalacji, których rozporządzenie dotyczy. Organ, (może, ale nie musi) wszcząć postępowanie w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia zintegrowanego na okoliczność zmiany kryterium oceny i zmiany wymagań prawnych. Wszystko to ma na celu ustalenie czy dana instalacja spełnia wymagania nowych kryteriów czy też nie. W przypadku gdyby nie spełniała, to organ ma obowiązek cofnąć pozwolenie bez odszkodowania (art. 195 POŚ). Jeżeli jednak instalacja, spełnia kryteria, zgodnie z nowymi przepisami, organ ograniczy pozwolenie – czyli je zmieni ustalając nowe poziomy emisji w nawiązaniu do tego co wynika z nowego rozporządzenia o standardach emisyjnych. Zmiana pozwolenia zintegrowanego nie musi nastąpić tylko
z inicjatywy organu, operator instalacji może również wystąpić do organu z wnioskiem o zmianę pozwolenia zintegrowanego. Kluczowe jest jednak to, że jeżeli podmiot odpowiedzialny za instalacje sam nie wysunie takiej inicjatywy to zrobi to organ.

Opisywane rozporządzenie, nie będzie obowiązywało operatora instalacji z mocy prawa, ale wtedy gdy standard zostanie przeniesiony do jego pozwolenia zintegrowanego. Regułą jest, że nie egzekwuje się dotrzymywania standardu emisyjnego w stosunku do podmiotu, od którego wymaga się pozwolenia zintegrowanego i który działa na jego podstawie. Przyjmuje się, że jeżeli działa na podstawie pozwolenia to jego warunki zostały ustalone z uwzględnieniem wszystkich prawnie obowiązujących kryteriów.

Jak wygląda ustalanie wielkości dopuszczalnej emisji w pozwoleniu zintegrowanym? Otóż, zgodnie z art. 144 ust. 4 POŚ, priorytetowym kryterium są standardy jakości powietrza. Nikt nie dostanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrze ani pozwolenia zintegrowanego, jeżeli nie wykaże przed organem, że eksploatowana instalacja nie powoduje naruszenia standardów jakości powietrza poza terenem, do którego ma tytuł prawny. Dopuszcza się więc przekroczenia standardów na terenie zakładu lecz nie poza jego granicami. Naruszenie którekolwiek ze standardów skutkuje odmową wydania pozwolenia.

Kluczowe zmiany, jakie wnosi nowe rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody dotyczą m.in. prowadzenia pomiarów emisji do powietrza dla poszczególnych źródeł. Obecnie ciągłe i okresowe pomiary emisji do powietrza prowadzi się, dla instalacji i urządzeń spalania paliw i współspalania odpadów. Okresowe pomiary emisji do powietrza, prowadzi się co najmniej raz na sześć miesięcy, a przez pierwszy rok eksploatacji instalacji i urządzenia spalania paliw i współspalania odpadów – co najmniej raz na trzy miesiące.

Zgodnie z najnowszymi przepisami ciągłe lub okresowe pomiary emisji do powietrza prowadzi się dla następujących źródeł spalania paliw:

  • określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, zwanej dalej „ustawą", w tym turbin gazowych, bez względu na datę wydania decyzji o pozwoleniu na budowę lub oddania turbiny do użytkowania,
  • silników Diesla,
  • kotłów odzysknicowych w instalacjach do produkcji masy celulozowej, które wymagają pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenia zintegrowanego.

 

Ciągłe pomiary emisji do powietrza prowadzi się dla wymienionych wyżej źródeł o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 100 MW. Nowe rozporządzenie dodaje w tym punkcie również wyłączenie, zgodnie z którym ciągłe pomiary emisji dla źródła nie są wymagane, jeżeli czas użytkowania źródła, liczony od dnia wejścia w życie rozporządzenia, nie przekroczy 10000 godzin. Wówczas dla tego źródła pomiary prowadzi się w sposób okresowy, stosując metodyki referencyjne, określone w załącznikach do rozporządzenia (§ 11 ust. 1 pkt 2).

 

Zmiany w zakresie obowiązków pomiarów wielkości emisji do powietrza i standardów emisji - nowe rozporządzenia już obowiązują!       

Warto tu wspomnieć również o §14 ust.1 rozporządzenia, który jest przepisem przejściowym dotyczącym instalacji, którym pozwolenie na budowę wydano przed dniem 7 stycznia 2013 r. lub wniosek o wydanie takiego pozwolenia złożono przed tym dniem i zostały oddane do użytkowania nie później niż w dniu 7 stycznia 2014 r. Wówczas ciągłe pomiary emisji do powietrza dla takich źródeł, prowadzi się do 31 grudnia 2015 r., jeżeli suma nominalnych mocy cieplnych źródeł, z których gazy odlotowe odprowadzane są do powietrza przez wspólny komin, jest nie mniejsza niż 100MW. W ustępie 2 zawarte są wyłączenia dla przepisu przejściowego.

Zmiany zaszły również w przedmiocie pomiarów prowadzonych okresowo. Okresowe pomiary emisji do powietrzatak jak do tej poryprowadzi się dwa razy w roku, raz w sezonie zimowym (październik-marzec) oraz raz w sezonie letnim (kwiecień-wrzesień). W przypadku źródła pracującego sezonowo w okresie nieprzekraczającym sześciu miesięcy, pomiary emisji do powietrza prowadzi się raz w roku w okresie pracy tego źródła.

Rozporządzenie wprowadza okresowe pomiary emisji rtęci (co najmniej raz w roku) dla źródeł o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 50 MW, opalanych węglem kamiennym lub brunatnym i objętych standardami emisyjnymi. Dotyczy to:źródeł o łącznej nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 50 MW (przy ustalaniu łącznej nominalnej mocy cieplnej źródeł nie uwzględnia się źródeł o mocy mniejszej niż 15 MW); dla źródeł, dla których pozwolenie na budowę wydano przed dniem 7 stycznia 2013 r. lub dla których wniosek o wydanie pozwolenia na budowę złożono przed tym dniem, a źródła zostały oddane do użytkowania nie później niż w dniu 7 stycznia 2014 r., pomiary te będą wymagane od dnia 1 stycznia 2016 r. Pomiary należy wykonać według metody referencyjnej – manualnej zgodnej z normą PN-EN 13211 lub instrumentalnej zgodnej z normą PN-EN 14884 rozszerzonej o oznaczenie Hg w fazie stałej zgodnie z PN-EN 13211.

I jeszcze kilka zmian i przypomnień dotyczących pomiarów ciągłych opisane w pouczeniu do załącznika 1 – źródła spalania paliw – pomiary ciągłe

1. W przypadku turbin gazowych metodyką referencyjną dla NOx jest metoda chemiluminescencyjna lub inna metoda zgodna z normą ISO-11042-1 i normą ISO 11042-2.

2. W przypadku konieczności dotrzymania określonego stopnia odsiarczania pomiary ciągłe powinny być uzupełnione okresowymi pomiarami zawartości siarki w paliwie.

3. Systemy do ciągłych pomiarów emisji do powietrza podlegają procedurom zgodnym z normą PN-EN 14181, zapewniającym odpowiedni poziom jakości, w tym co najmniej raz w roku kontroli za pomocą pomiarów równoległych prowadzonych przy użyciu innych systemów z zastosowaniem następujących metodyk referencyjnych: dla pyłu zgodnie z normą PN-Z-04030-7 lub normą PN-EN 13284-1, dla SO2 zgodnie z normą PN-EN 14791 lub alternatywną metodą instrumentalną spełniającą wymagania normy PN-ISO 7935, dla NOx zgodnie z normą PN-EN 14792, dla CO zgodnie z normą PN-EN 15058, dla O2 zgodnie z normą PN-EN 14789.

4. Systemy do ciągłych pomiarów emisji do powietrza podlegają zgodnie z normą PN-EN 14181 pełnej procedurze kalibracji i walidacji w przypadku:

- systemów nowo-instalowanych,
- systemów istniejących – co najmniej raz w ciągu pięciu lat,
- każdej większej zmiany w pracy instalacji spalania paliw i większych zmian lub napraw systemów istniejących.

5. Wymagania normy PN-EN 14181 w zakresie procedury QAL 3 stosuje się od dnia 01.01.2016 r.

6. Wartości przedziału ufności dla pojedynczego wyniku pomiaru określa się zgodnie z normą PN-EN 14181, przyjmując, że 95% wartości przedziału ufności pojedynczego wyniku pomiaru nie powinno przekraczać następujących wartości wyrażonych w procentach standardu emisyjnego:

- 20 % – w przypadku dwutlenku siarki i tlenków azotu;
- 30 % – w przypadku pyłu całkowitego;
- 10 % – w przypadku tlenku węgla

7. Zatwierdzone wartości średnie jednogodzinne i średnie dobowe stężeń substancji, w przypadku następujących źródeł spalania paliw:

- źródeł nowych – w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 146 ustawy – Poś,
- źródeł istniejących – dla których wniosek o wydanie pozwolenia na budowę złożono po dniu 26 listopada 2002 r. lub które zostały oddane do użytkowania po dniu 27 listopada 2003 r., źródeł istotnie zmienionych po dniu 27 listopada 2003 r. i turbin gazowych, dla których pozwolenie na budowę wydano po dniu 30 czerwca 2002 r. lub które zostały oddane do użytkowane po dniu 27 listopada 2003 r.,
- od dnia 1 stycznia 2016 r. – dla pozostałych źródeł istniejących

określa się na podstawie ważnych pomiarowych wartości średnich jednogodzinnych po odjęciu wartości przedziału ufności określonego w pkt 6 załącznika.

8. W każdym dniu, w którym więcej niż pięć średnich jednogodzinnych wartości stężeń którejkolwiek substancji jest nieważnych z powodu niesprawności lub konserwacji systemu do ciągłych pomiarów emisji, pomiary są unieważniane. Jeżeli w ciągu roku kalendarzowego wystąpi więcej niż 10 dni, w których pomiary zostaną unieważnione z powodu niesprawności lub konserwacji systemu do ciągłych pomiarów emisji, to prowadzący instalację lub urządzenie podejmuje działania w celu zwiększenia niezawodności pracy tego systemu i informuje WIOŚ o podjętych działaniach.

Zasygnalizowaliśmy tu jedynie naszym zdaniem najistotniejsze zmiany, na które warto zwrócić uwagę. Opisane rozrządzenia wchodzą w życie po 14 dniach od ich opublikowania w Dzienniku Ustaw.

W celu rozwinięcia zagadnienia zapraszamy do lektury rozporządzeń lub do udziału
w organizowanych przez nasz szkoleniach i konferencjach PSLE.

Autor wpisu:

Ekspert Grupy CE2

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego Newslettera!

Instytut Nafty i Gazu. Państwowy Instytut Badawczy
Instytut Nafty i Gazu. Państwowy Instytut Badawczy
...Wysoka efektywność zajęć, profesjonalne podejście organizatora, przygotowanie merytoryczne oraz fachowo opracowane materiały dydaktyczne miały istotny wpływ na zadowolenie wszystkich uczestników (...)
Niezależne Laboratorium Badawcze STANLAB Sp. z o.o.
(...) Szkolenie zostało przygotowane z dużym zaangażowaniem, tym bardziej, że trudno było znaleźć prowadzących. (...) Szkolenie poprowadzili (...) - osoby bardzo komunikatywne, z ogromną wiedzą, doświadczeniem i kompetencjami. Temat nie był łatwy, ale przedstawiony został w sposób przystępny dla uczestników, na wysokim poziomie merytorycznym. Widać, że prowadzący to praktycy. Wiele wątpliwości zostało wyjaśnionych, uzyskaliśmy odpowiedzi na nurtujące nas pytania związane z omawianym zagadnieniem, ale wciąż nasuwają się kolejne pytania, które będzie można konsultować. W imieniu swoim i uczestników składam serdeczne podziękowania wykładowcom oraz pracownikom firmy szkoleniowej CE2 Centrum Edukacji za rzetelne przygotowanie szkolenia zamkniętego, które spełniło nasze oczekiwania. Z wielką przyjemnością rekomenduję firmę CE2 Centrum Edukacji jako kompetentnego Partnera w zakresie organizacji szkoleń.
Katedra i Zakład Genetyki Klinicznej Collegium Medicum i.Ludwika Rydygiera
(...) CE2 Centrum Edukacji wykazało się ze swojej strony dużym zaangażowaniem w przebieg szkolenia, począwszy od znalezienia trenera o kompetencjach z zakresu tematyki metod badań stosowanych w Katedrze i Zakładzie Genetyki Klinicznej, po realizację kolejnych etapów. Z przyjemnością mogę polecić CE2 Centrum Edukacji jako rzetelną i kompetentną jednostkę realizującą szkolenia.
PKP CARGO S.A.
(...) Firma CE2 Centrum Edukacji została wybrana po szczegółowej analizie ofert. Zarówno program, jak i warunki finansowe szkolenia przedstawiały się najbardziej korzystnie. I rzeczywiści, z pełną odpowiedzialnością możemy stwierdzić, iż CE2 Centrum Edukacji sprostało naszym wysokim oczekiwaniom....Podsumowując dotychczasową współpracę możemy polecić firmę CE2 Centrum Edukacji jako zaangażowanych profesjonalistów i godnych zaufania partnerów.
Umicire Autocat Poland Sp. z o.o.
(...) Bardzo cenimy wysoki poziom przeprowadzonego szkolenia oraz zaangażowanie trenera. .. Osoby biorące udział w szkoleniu wysoko oceniły zarówno treść i zakres szkolenia, jak również wiedzę i umiejętności dydaktyczne osoby prowadzącej. Z przyjemnością rekomendujemy firmę CE2 Centrum Edukacji jako rzetelnego wykonawcę szkoleń. Doskonale wykonywana praca zgodnie ze zleceniem oraz profesjonalne podejście do uczestników pozwala na bardzo pozytywną ocenę dotychczasowej współpracy.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu
(...) Jestem przekonana, że wiedza zdobyta podczas cyklu szkoleń znajdzie zastosowanie w praktyce, co podniesie efektywność pracy uczestników szkolenia, a co za tym idzie - zadowolenie Klientów tut. Urzędu. Wysoki poziom wiedzy i kompetencji trenerów oraz profesjonalizm w podejściu do odbiorców cyklu szkoleń sprawia, że z przyjemnością polecam firmę CE2 Centrum Edukacji, jako solidnego i wiarygodnego partnera w zakresie usług szkoleniowych.
IBSS BIOMED S.A.
(...) Godnym podkreślenia jest wysoki profesjonalizm i kompetencje Wykładowcy zarówno w aspektach teoretycznych jak i praktycznych. Atmosfera szkolenia sprzyjała przyswajaniu wiedzy oraz wspólnej wymianie doświadczeń. (...) Uważam, iż przeprowadzone przez firmę CE2 szkolenie jest dobrą inwestycją w rozwój kadry pracowniczej.
Inspekcja Weterynaryjna Lubelski Wojewódzki Lekarz Weterynarii
(....) Szkolenie było na bardzo wysokim poziomie merytorycznym. Prowadzący wykazał doskonałą znajomość tematu, a przygotowane dla słuchaczy materiały stanowią cenne wskazówki do dalszego doskonalenia systemu zarządzania.
Ministerstwo Środowiska
Ministerstwo Środowiska
(...) Szkolenia były wysoko oceniane przez uczestników, a ich najmocniejszą stroną byli wykładowcy i trenerzy.
Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego i.prof.Wacława Dąbrowskiego
(...) W ankietach po szkoleniowych uczestnicy kursu ocenili bardzo wysoko szczególnie postawę i kompetencje trenera: znajomość prezentowanego tematu, umiejętności przekazywania wiedzy, przyjazną atmosferę i pozytywne nastawienie oraz umiejętności pracy z grupą. Wartość merytoryczna szkolenia odpowiadała naszym potrzebom, została zrealizowana zgodnie z ofertą Wszystkie zagadnienia omówiono zrozumiale i interesująco. (...) Podsumowując pragniemy wyróżnić i polecić Państwu firmę CE2 Centrum Edukacji jako solidnego i doświadczonego dostawcę usług szkoleniowych.
Rejonowe Laboratorium MPS Dębogórze
(...) Warsztaty zostały przeprowadzone w bardzo rzetelny sposób. Wszyscy uczestnicy podkreślali profesjonalizm przeprowadzającej szkolenie oraz możliwość bezpośredniej dyskusji z trenerem prowadzącym. Ciekawa forma warsztatów, dużo przykładów przydatnych w codziennej pracy. Twórcze podejście do tematyki. Usługa została wykonana z należytą starannością i bez zastrzeżeń.
Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska
(...) Prowadzący szkolenie trener w pełni wywiązał się z powierzonego zadania wykazując się kompetencjami, doświadczeniem i wiedzą, którą starał się przekazać w sposób przystępny, dostosowując obszerny zakres materiału do potrzeb uczestników szkolenia. Zachęcał do aktywności, chętnie i wyczerpująco odpowiadał na zadawane pytania. Podczas szkolenia wykazał się zaangażowaniem i elastycznym dostosowaniem do potrzeb grupy, co pomogło efektywnie przekazać wiedzę.
Wojewódzka Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna
(...) Cel i zakres szkolenia został w całości zrealizowany. Przekazane materiały szkoleniowe przygotowane były czytelnie i przejrzyście. Sposób prowadzenia szkolenia wskazywał na dużą wiedzę merytoryczną i doświadczenie prowadzącego szkolenie. Ważnym elementem szkolenia były warsztaty, oparte na przykładach różnych sytuacji auditowych. Uczestnicy szkolenia wysoko ocenili zarówno wiedzę prowadzącego jak również sposób prowadzenia szkolenia. Ciągły, interaktywny kontakt prowadzącego z grupą pozwolił na osiągnięcie założonych celów i pogłębienie wiedzy uczestników szkolenia w obszarze auditów wewnętrznych.
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii Zakład Higieny Weterynaryjnej w Krośnie
(...) Prowadzący w sposób przystępny i zrozumiały przedstawił temety, a przedstawione przykłady pozwoliły na łatwiejsze zrozumienie omawianej treści. Szkolenia organizowano zgodnie z przyjętymi uzgodnieniami, a przekazane materiały szkoleniowe zawierały wszystkie zagadnienia wraz z materiałami ćwiczeniowymi. Szkolenia zostały przygotowane i zrealizowane w sposób profesjonalny oraz dostosowany do specyfiki naszego Laboratorium, tym samym spełiając nasze cele i oczekiwania. Polecamy firmę CE2 Centrum Edukacji jako organizatora szkoleń dedykowanych.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lesznie
(...) Prowadzący szkolenie w sposób profesjonalny i przystępny omówił na przykładach stosowanego w naszym laboratorium wyposażenia, proces sprawdzenia okresowego oraz interpretację świadectw wzorcowania. W trakcie szkolenia uczestniczyliśmy w ciekawej dyskusji i uzyskaliśmy pomoc w rozwiązaniu naszych problemów. Firma CE2 Centrum Edukacji jest solidnym, doświadczonym dostawcą usług szkoleniowych.
Instytut Badań Inżynierskich LABOR AQUILA
(...) W imieniu Instytutu Badań Inżynierskich LABOR AQUILA rekomendację firmy CE2 Centrum Edukacji jako solidnego i profesjonalnego organizatora szkoleń dotyczących działalności systemowej i technicznej laboratoriów badawczych.
OPEC-INEKO Sp. z oo.o.
(...) Jednocześnie chcemy podziękować za przeprowadzone szkolenie i podkreślić, że podczas jego realizacji Trenerka wykazała się ogromną wiedzą oraz przygotowaniem merytorycznym, a także rzetelnością, starannością i doskonałą organizacją, co znalazło swój oddźwięk w ankietach ewaluacyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkolenia. Szkolenie przyczyniło się do poszerzenia wiedzy uczestników, co z pewnością przekładać się będzie na lepszą efektywność w pracy.
SUDZUCKER POLSKA S.A.
(...) Trener w profesjonalny sposób przekazał uczestnikom szkolenia swoją bogatą wiedzę w tematyce aspektów gospodarki odpadami, co znalazło potwierdzenie w wysokiej ocenie szkolenia. (...)
Tarnobrzeskie Wodociągi Sp. z o.o.
(...) Zakres tematyczny oraz forma szkoleń prowadzona przez CE2 Centrum Edukacji była dostosowana w stopniu najwyższym do potzreb zgłaszanych przez Kierownictwo Laboratorium oraz jego pracowników. Przygotowane materiały szkoleniowe oraz treść wykładów były przekazane w sposób zrozumiały i interesujący. Wszystkie zagadnienia poparto przykładami. Podczas szkoleń istniała możliwość indywidualnych konsultacji, podczas których uczestnicy poruszali problematykę nie tylko związaną z tematyką przeprowadzonych szkoleń, ale również inna, z jaką spotykają się na co dzień w pracy. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wykonanej usługi i z całą odpowiedzialnością możemy polecić firmę CE2 Centrum Edukacji, każdej firmie dbającej o rozwój zawodowy pracowników oraz o podnoszenie ich kwalifikacji.
Inspekcja Weterynaryjna
(...) Szkolenie było bardzo pomocne i wyjaśniło wiele zapytań auditorów wewnętrznych, jak i osób objętych systemem zarządzania. Osoba szkoląca była bardzo dobrze przygotowana. Zagadnienia wyjaśniane - co bardzo ważne - na przykładach i dokładnie omawiane. W trakcie szkolenia bardzo częste dyskusje. Szkolenie bardzo pomocne i efektywne.