Szkolenie On-line
Więcej informacji odnośnie form szkoleń znajdziesz tutaj.
Dlaczego warto?
To szkolenie jest dla Ciebie jeżeli:
- Jesteś pracownikiem akredytowanego laboratorium badawczego oraz przygotowującego się do akredytacji;
- Jesteś zainteresowany zmianami w zakresie potwierdzania ważności wyników zgodnie z nowym wydaniem normy 17025 oraz dokumentem DA-05;
- Jesteś pracownikiem wykonującym badania i odpowiedzialnym za monitorowanie jakości wyników;
Po ukończeniu szkolenia:
- nabędziesz niezbędnej wiedzy z zakresu doboru odpowiednich kryteriów oceny zewnętrznego dostawcy w zakresie programów PT;
- zapoznasz się z metodami rozpatrywania ryzyk i szans związanych z uczestnictwem w programach PT;
- poznasz efektywne i nowoczesne narzędzia monitorowania jakości wyników i nauczysz się je stosować w praktyce laboratoryjnej;
- uzyskasz niezbędną wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie potwierdzania ważności wyników zgodnie z norma PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 oraz dokumentem DA-05
Program szkolenia
- Wymagania normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 w zakresie potwierdzania ważności wyników – różnice i podobieństwa w odniesieniu do normy PN-EN ISO/IEC 17025:2005;
- Wymagania jednostki akredytującej (PCA) i organizacji międzynarodowych dotyczące uczestnictwa w programach PT/ILC – omówienie dokumentów DA-05 oraz DAPT-01;
- Kryteria doboru organizatorów badań biegłości;
- Kompetentny organizator programów (PT) - dowody na spełnienie wymagań
- PN-EN ISO/IEC 17043 przez organizatora, właściwy dobór kryteriów oceny zewnętrznego dostawcy w zakresie programów PT;
- Metody rozpatrywania przez laboratoria ryzyk i szans związanych z uczestnictwem w badaniach biegłości (PT);
- Rodzaje, założenia oraz cele programów PT/ILC;
- Wskaźniki osiągnięć i kryteria akceptacji wyników;
- Projektowanie programów porównań międzylaboratoryjnych z małą populacją uczestników – założenia i ocena wyników;
- Metody szacowania niepewności oraz weryfikacji budżetu niepewności na podstawie wyników badań biegłości;
- Uzyskane wyniki a działania naprawcze, przykłady analizy wyników wątpliwych i niezadowalających, formułowanie działań korygujących;
- Analiza trendów wyników programów PT – przykłady graficznej prezentacji oraz zastosowanie do np.:
- oceny jakości analiz na przestrzeni czasu;
- porównywania efektywności różnych metod badawczych (metody referencyjne kontra metody alternatywne);
- oceny wyników uzyskiwanych przez różnych analityków;
- Interpretacja wyników analizy trendów – diagnostyka wyniku poza trendem;
- Postępowanie z wynikiem poza trendem;
- Wyniki badań PT/ILC a weryfikacja metody badawczej;
- Weryfikacja planu/strategii uczestnictwa w badaniach biegłości na podstawie osiąganych rezultatów;
- Porównania wewnątrzlaboratoryjne - cel i zasady organizacji, statystyczne opracowanie wyników, powiązanie z procesem walidacji/weryfikacji metody;
- Dyskusja, omówienie wybranych przez uczestników przykładów;
Nasz Ekspert
Iwona Madejska - Wieloletni nauczyciel akademicki Politechniki Warszawskiej; specjalista w obszarze metrologii i stosowania metod statystycznych w badaniach laboratoryjnych; konsultant programów PT/ILC.